Eli Tomac e Shane McElrath dominano nel FIM World Supercross Championship Australian GP

Eli Tomac e Shane McElrath dominano Down Under con la vittoria netta nel FIM World Supercross Championship Australian GP

Eli Tomac e Shane McElrath estendono il primato nel FIM World Supercross Championship con la vittoria netta in WSX e SX2 al WSX Australian GP all’HBF Park di Perth. Eli Tomac e Shane McElrath hanno messo in scena una prestazione dominante al doppio appuntamento del WSX Australian GP 2024 completando la vittoria netta nelle classi WSX 450cc e SX2 250cc del FIM World Supercross Championship.

Nelle rispettive categorie, Tomac e McElrath sono stati i migliori sabato e domenica all’HBF Park, con entrambi i piloti che hanno messo in scena weekend quasi perfetti, arrivando primi in quasi ogni singola sessione a Perth. Per Tomac, il weekend è iniziato con il piede sbagliato quando il due volte vice campione WSX, Joey Savatgy, ha vinto la SuperPole sabato e, dopo un inizio lento della prima manche del weekend, sembrava che l’otto volte vincitore del titolo AMA Motocross e Supercross stesse lottando per il ritmo.

2024 World Supercross Round 2 e 3 Perth Australia – FULL RACES WSX1!

Ma organizzando una rimonta, Tomac è riuscito a mettere a tacere i suoi primi critici, vincendo GP Gara 1 sabato prima di dominare il resto del round guidando ogni giro e ottenendo la vittoria in ogni manche rimanente, da GP Gara 2, fino alla SuperFinale. Domenica, questo dominio è continuato, anche se Tomac ha finalmente incontrato il suo rivale nella forma di Savatgy, che è arrivato primo in una scintillante GP Gara 2 nel terzo round della stagione.

Con tre vittorie, tuttavia, il vantaggio di Tomac è stato alla fine imbattibile, con un record di 1-3-1-1 domenica che ha consegnato al pilota CDR Yamaha Supported by Star Racing la terza vittoria assoluta WSX della stagione 2024.

Eli Tomac, pilota, CDR Yamaha Supported by Star Racing, ha dichiarato: “È stato un weekend davvero memorabile, ho mancato la vittoria solo in una manche. È stato fantastico per noi vincere sette gare su otto e poi vincere la SuperPole domenica. Perth era una pista molto interessante, con un terreno su cui non gareggiamo normalmente, quindi è stato impegnativo per tutto il weekend, e poi un altro weekend fantastico a punti. Ho accumulato un solido vantaggio, sono stato contento della moto per tutto il weekend, e poi le mie partenze sono state fantastiche in tutte le gare. Ho trascorso un soggiorno fantastico qui a Perth e non vedo l’ora di andare ad Abu Dhabi, che è un posto nuovo per me, un’altra nuova cultura, e non vedo l’ora di vederlo e mostrare un po’ di supercross”.

In entrambi i round in Australia, Savatgy e Ken Roczen sono stati i più vicini sfidanti di Tomac, con Roczen che è arrivato secondo sabato e terzo domenica, mentre Savatgy ha superato il tedesco domenica per assicurarsi il secondo posto assoluto dopo essere arrivato terzo sabato. Per il due volte campione del mondo in carica della WSX, Roczen, il weekend è stato complessivamente difficile, con il pilota del Pipes Motorsports Group che ha costantemente cercato di recuperare terreno dopo aver perso terreno con partenze lente e aver commesso diversi piccoli ma costosi errori.

Il suo record di 2-3-2-2 di sabato e la corsa di 3-2-3-2 di domenica lo hanno piazzato al secondo posto nella classifica piloti WSX con 257 punti, a 46 punti da Tomac che guida con 303 punti dopo aver ottenuto 10 vittorie individuali in questa stagione.

Ken Roczen, pilota del Pipes Motorsports Group, ha dichiarato: “Ho sentimenti contrastanti. Le mie partenze non sono ancora fantastiche e devo dire, e questa non è una scusa in alcun modo, che ho avuto grandi difficoltà con questo sterrato, non è affatto il mio preferito. Ho anche delle nuove sospensioni, quindi mi sentivo un po’ a disagio, ma ho provato il più possibile. La cosa più importante è che siamo in salute e abbiamo provato tutto il possibile per fare del nostro meglio, e ora abbiamo 10 giorni per resettare, tornare ad Abu Dhabi e provare a vincere lì. Non vedo l’ora per la prossima gara: è unica e fa molto caldo”.

Savatgy, che è stato l’unico pilota oltre a Tomac a vincere una sessione WSX a Perth, è terzo nel WSX Riders’ Championship e segue Roczen di soli sei punti in vista della finale della stagione 2024, il WSX Abu Dhabi GP, che si terrà il 4 dicembre all’Etihad Arena.

Joey Savatgy, pilota, Fire Power Honda, ha detto: “Sono felice. Le mie partenze sono state migliori domenica e, ad essere onesti, è stato un weekend intenso con tante gare. Anche domenica faceva molto caldo. Nell’ultima manche sapevo che potevo finire dietro a Ken e arrivare comunque secondo in classifica generale, e la pista era dura, quindi ho semplicemente dato il massimo. Sono pronto per un giorno di riposo per riposarmi e recuperare per Abu Dhabi”.

In SX2, Shane McElrath è stato altrettanto dominante di Tomac, conquistando la vittoria assoluta sia sabato che domenica, mentre si è avvicinato dolorosamente a un’inafferrabile vittoria in entrambe le manche, ottenendo tre vittorie su quattro in ciascuna. Sabato, la serata del pilota Fire Power Honda è iniziata con un’emozionante battaglia contro Coty Schock nella prima manche e, sebbene McElrath sia stato battuto in testa, è riuscito a superare il pilota Rick Ware Racing nel corso della serata.

Mentre Schock è stato un avversario serrato per tutto il tempo, i suoi errori si sono rivelati costosi, con uno spettacolare incidente in GP Race 2 che ha danneggiato la sua classifica generale e ha consegnato il vantaggio a McElrath,

, cosa fondamentale, il suo compagno di squadra, Enzo Lopes, che ha concluso sabato secondo assoluto, con un 3-2-3-2. Il record di Schock, 1-5-2-3, è stato abbastanza buono per il terzo posto nel secondo round, con il nativo di Dover, Delaware, che ha ottenuto la sua prima vittoria in GP Race nel FIM World Supercross Championship.

Domenica per il terzo round della stagione 2024, McElrath ha continuato da dove aveva lasciato, sebbene sia Schock che Lopes siano rimasti una minaccia costante. Dopo aver dominato la SuperPole e le GP Race 1 e 2, il nord caroliniano è stato spodestato nella GP Race 3 quando Schock ha ottenuto una vittoria controllata, ma vincendo la SuperFinal, McElrath ha nuovamente conquistato la vittoria assoluta.

Shane McElrath, pilota, Fire Power Honda, ha dichiarato: “Sono davvero contento del mio weekend. È stato un fine settimana di guida pesante, la pista era molto tecnica, cambiava durante le gare, faceva molto caldo ed è stato difficile avere gare consecutive. Le temperature sono scese domenica pomeriggio e sera, il che ha aiutato la pista e il mio corpo, ma lode al Signore, questo è stato un buon fine settimana. È stato difficile, ma continuiamo sempre a lottare. Sono rimasto presente, ho continuato a impegnarmi e sono contento di come ci sono riuscito. Mi ha dato forza. Sono davvero emozionato per Abu Dhabi, stiamo andando bene a punti e voglio continuare a vincere e fare il mio lavoro”. Grazie alla vittoria in GP Race 3, Schock è arrivato secondo domenica, ma ha uno svantaggio significativo di 57 punti nella classifica piloti SX2, con McElrath in testa con 293 punti rispetto ai 236 di Schock.

Coty Schock, pilota, Rick Ware Racing, ha dichiarato: “Non direi che domenica è andata meglio di sabato, ma in termini di risultato è andata meglio. Sono davvero contento della mia guida e cercare di minimizzare quei piccoli errori fa parte della corsa. Shane ha fatto il suo tempo e ora si vede, e so che un giorno ci arriverò. In questo momento, sto solo pagando il mio debito. I fan questo fine settimana sono stati fantastici. Non sapevo nemmeno di avere fan in Australia e Perth è una città davvero fantastica. Esplorerò un po’ di più l’Australia, ma sono eccitato per Abu Dhabi. Non ci sono mai stato ed è l’opportunità della vita”.

Lopes, che era la principale minaccia di Schock per il secondo posto nel terzo round, è arrivato terzo in classifica generale dopo aver subito un duro colpo in GP Race 3 quando un box cover si è incastrato nella sua ruota posteriore e lo ha costretto al ritiro. Nonostante questo, la superstar brasiliana è a soli due punti da Schock nel campionato piloti SX2.

Enzo Lopes, pilota, Rick Ware Racing, ha detto: “Sono un po’ deluso per domenica perché sono sul podio, ma ho saltato la terza manche. Penso che avrei potuto vincere in GP Race 3, perché è stata l’unica buona partenza che ho avuto nel weekend. Sono deluso, ma sono felice: sono in salute, ho ottenuto due podi in classifica generale e sono terzo in classifica, quindi c’è molto di cui essere orgoglioso. Sono davvero emozionato per la prossima gara ad Abu Dhabi. Sto volando via presto così posso godermi un po’ di tempo lì. Per la finale voglio iniziare bene e concentrarmi sulla mia tecnica, ma ho avuto la sensazione che questo weekend sia andato bene. Mi sentivo il pilota più veloce in SX2, ma non sono riuscito a partire bene: Shane è stato migliore”.

La stagione 2024 del campionato mondiale FIM Supercross si concluderà il 4 dicembre con il WSX Abu Dhabi GP, dove la serie incoronerà quattro campioni del mondo all’Etihad Arena.

________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

________________________________________________________________________________________________________________________

Eli Tomac and Shane McElrath dominate down under with FIM World Supercross Championship Australian GP clean sweep

Eli Tomac and Shane McElrath extend FIM World Supercross Championship leads with WSX and SX2 clean sweep at WSX Australian GP at HBF Park in Perth. Eli Tomac and Shane McElrath staged a dominant performance at the double-header 2024 WSX Australian GP by completing a victory clean sweep in the FIM World Supercross Championship’s WSX 450cc and SX2 250cc classes.

In their respective categories, Tomac and McElrath were the class of the field on Saturday and Sunday at HBF Park, with both riders staging near-perfect weekends by coming out on top in almost every single session in Perth. For Tomac, his weekend started off on the wrong foot when two-time WSX vice champion, Joey Savatgy, won SuperPole on Saturday, and after a slow start to the first moto of the weekend, it appeared that the eight-time AMA Motocross and Supercross title winner was struggling for pace.

2024 World Supercross Round 2 e 3 Perth Australia – FULL RACES WSX1!

But by staging a resurgent comeback, Tomac was able to silence his early critics, winning GP Race 1 on Saturday before dominating the rest of the round by leading every lap and taking victory in each remaining moto, from GP Race 2, all the way to the SuperFinal. On Sunday, this domination only continued although Tomac finally met his match in the form of Savatgy, who came out on top in a scintillating GP Race 2 in the third round of the season.

With three wins, however, Tomac’s advantage was ultimately unbeatable, with a 1-3-1-1 record on Sunday handing the CDR Yamaha Supported by Star Racing rider a third overall WSX victory of the 2024 season.

Eli Tomac, Rider, CDR Yamaha Supported by Star Racing, said: “It’s been a very memorable weekend – I only missed out on the win in one moto. It was awesome for us to win seven out of eight races and then win SuperPole on Sunday. Perth was a very interesting track, with soil we don’t race on normally so that was challenging all weekend, and then just another great weekend on points. I’ve built up a solid lead, I was happy with the motorcycle all weekend, and then my starts were awesome in all of the races. I’ve had a great stay here in Perth, and I’m excited to go to Abu Dhabi which is a new place for me, another new culture, and I’m excited to see it and showcase some supercross.”

Over both rounds in Australia, Savatgy and Ken Roczen were Tomac’s closest challengers, with Roczen finishing as the runner-up on Saturday and placing third on Sunday, while Savatgy outperformed the German on Sunday to secure second overall after finishing third on Saturday. For WSX’s defending two-time World Champion, Roczen, the weekend overall was difficult, with the Pipes Motorsports Group rider consistently playing catch up after losing ground with slow starts and making several small but costly mistakes.

His 2-3-2-2 record from Saturday and 3-2-3-2 run on Sunday place him second in the WSX Riders’ Standings with 257 points – 46 points adrift of Tomac who leads with 303 points after taking 10 individual race wins this season.

Ken Roczen, Rider, Pipes Motorsports Group, said: “I have mixed feelings. My starts are still not great, and I have to say, and this is not an excuse by any means, but I struggled with this dirt big time – it’s just not my favourite at all. I’m also on new suspension so I just felt a little bit unfamiliar, but I tried as hard as I could. The most important thing is that we’re healthy and we tried everything we can to do the best, and now we have 10 days now to reset, come back in Abu Dhabi and try to win there. I’m excited for the next race – it’s unique there and very hot.”

Savatgy, who was the only rider other than Tomac to win a WSX session in Perth, holds third in the WSX Riders’ Championship and trails Roczen by just six points heading into the 2024 season finale – the WSX Abu Dhabi GP, taking place on 4 December at Etihad Arena.

Joey Savatgy, Rider, Fire Power Honda, said: “I’m happy. My starts were better on Sunday and to be honest, it’s just been an intense weekend with a lot of racing. It was very hot on Sunday as well. In the final moto I knew I could finish behind Ken and still get second overall, and the track was gnarly so I just mailed it in. I’m ready for a day off to rest and recover for Abu Dhabi.”

In SX2, Shane McElrath was as equally dominant as Tomac, taking the overall victory on both Saturday and Sunday while coming agonisingly close to an elusive clean sweep in both rounds, taking three wins out of four in each. On Saturday, the Fire Power Honda rider’s night started out with a thrilling battle against Coty Schock in the first moto, and although McElrath was pipped to the top spot, he was able to outrace the Rick Ware Racing rider as the night progressed.

While Schock was a close match throughout, his mistakes proved to be costly, with a spectacular accident in GP Race 2 denting his overall and handing the advantage to McElrath and crucially, his team-mate, Enzo Lopes, who ended Saturday second overall, going 3-2-3-2. Schock’s record, 1-5-2-3, was good enough for third in round two, with the native of Dover, Delaware, claiming his first GP Race victory in the FIM World Supercross Championship.

On Sunday for the third round of the 2024 season, McElrath continued where he left off although both Schock and Lopes remained a consistent threat. After topping SuperPole, and GP Races 1 and 2, the North Carolinian was dethroned in GP Race 3 when Schock cruised to a controlled win, but by winning the SuperFinal, McElrath again took the overall victory.

Shane McElrath, Rider, Fire Power Honda, said: “I’m really happy with my weekend. It’s been a heavy weekend of riding, the track was very technical, it was changing throughout the races, it was really hot, and it was tough having the back-to-back races. The temperatures went down on Sunday afternoon and in the evening which helped the track and helped my body out, but praise the Lord, this has been a good weekend. It’s been hard, but we always keep fighting. I stayed present, continued executing, and I’m happy with how I did that. It gave me strength. I’m really excited for Abu Dhabi, we’re looking good on points and I want to keep winning and doing my job.”

Thanks to his win in GP Race 3, Schock finished as the runner-up on Sunday but faces a significant 57-point disadvantage in the SX2 Riders’ Standings, with McElrath leading with 293 points compared to Schock’s 236.

Coty Schock, Rider, Rick Ware Racing, said: “I wouldn’t say Sunday was any better than Saturday, but in terms of the result, it was better. I’m really happy with my riding, and just trying to minimise those little mistakes is part of racing. Shane has done his time, and it’s really showing now, and I know that one day, I’ll get there. Right now, I’m just paying my dues. The fans this weekend have been awesome. I didn’t even know that I had fans in Australia, and Perth is a really cool city. I’m going to explore a bit more of Australia, but I’m pumped for Abu Dhabi. I’ve never been there and it’s the opportunity of a lifetime.”

Lopes, who was Schock’s primary threat for the runner-up spot in round three, finished third overall after being dealt a cruel blow in GP Race 3 when a box cover got caught in his rear wheel and forced him to retire. Despite this, the Brazilian superstar is just two points adrift of Schock in the SX2 Riders’ Championship.

Enzo Lopes, Rider, Rick Ware Racing, said: “I’m a bit disappointed about Sunday because I’m on the podium, but I missed the third moto. I think I could have had the win in GP Race 3, because it was the only good start I had over the weekend. I’m disappointed, but I’m happy – I’m healthy, got two overall podiums, and I’m third in points so there’s a lot to be proud of. I’m really excited for the next race in Abu Dhabi. I’m flying out early so I can enjoy a bit of time there. For the finale I want to get my starts down, and I want to focus on my technique, but I felt like this weekend was good. I felt like I was the fastest rider in SX2, but I just couldn’t get my starts right – Shane was better.”

The 2024 FIM World Supercross Championship season will conclude on 4 December with the WSX Abu Dhabi GP where the series will crown four World Champions at Etihad Arena.

________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

________________________________________________________________________________________________________________________

Torna in alto