GP of FINLAND 2023 – THIRD GRAND PRIX IN THREE WEEKS!

Scritto venerdì 28 Luglio 2023 alle 06:42.

GP of FINLAND – VANTAA, 29.07.2023

FIM Motocross World Championship

ENGLISH VERSION BELOW

MONACO (Principato di Monaco) luglio 2023 – Il Campionato Mondiale FIM Motocross parte per Vantaa in Finlandia per il terzo Gran Premio in tre settimane. Il quattordicesimo round della stagione proseguirà sulla pista di sabbia dopo Lommel per il GP di Finlandia.

La sede non è nuova per MXGP in quanto ha ospitato il FIM Junior Motocross World Championship l’anno scorso sulla rinomata pista di Lavanko nella città di Vantaa. Vantaa è un luogo storico e ha ospitato per la prima volta il FIM Motocross World Championship nel 1963, vinto da Torsten Hallman , 4 volte campione del mondo. 30 anni dopo, nel 1993, fu la leggenda Stefan Everts a conquistare la vittoria nella 250cc. La pista ha visto una completa ristrutturazione nel 2020 per ottenere una pista di sabbia fine e una superficie più morbida. Il circuito di Vantaa è stato battezzato “Finnish Lommel”. L’MXGP 2023 della Finlandia segnerà anche il 70° anniversario del Moto Club Vantaa e il 60° anniversario del primo GP a Vantaa.

Gli orari delle gare sono a fondo articolo!

Al link potrete trovare eventuali aggiornamenti sul GP, CLICCATE!

http://forum.mxbars.net/viewtopic.php?f=18&t=75782

GP of Finland – Vantaa 2023 – Timetable and Entry Lists

.

 

L’MXGP 2022 della Finlandia si è tenuto a Hyvinkää e ha segnato il 16 ° round della stagione in cui si è verificato un podio completo Monster Energy Yamaha poiché è stato Glenn Coldenhoff del Monster Energy Yamaha Factory MXGP Team a conquistare la vittoria davanti a Jeremy Seewer del Monster Energy Yamaha Factory MXGP Team e Maxime Renaux di Monster Energy Yamaha Factory MXGP Team .

Il leader ancora a suo agio del campionato Jorge Prado della Red Bull GASGAS Factory Racing arriva a Vantaa con una vittoria in gara a Lommel e un secondo posto sul podio. Prado sta facendo tutto bene per mantenere questo grande cuscinetto di punti in testa dopo essersi esibito settimana dopo settimana per ottenere costantemente podi. Lo spagnolo rende difficile il suo inseguimento e sa che non ha bisogno di vincere tutti i GP per ottenere il sacro Campione del Mondo a fine stagione.

Romain Febvre del Kawasaki Racing Team è semplicemente inarrestabile al momento con un’eccezionale quarta vittoria consecutiva in un Gran Premio a Lommel. Febvre ha mostrato una determinazione immensa durante gara 2 a Lommel con una montagna da scalare dopo essersi ritrovato 20° dopo le prime curve. Febvre è riuscito nell’incredibile impresa di finire 2° su una delle piste più difficili del mondo per aggiudicarsi il suo 4° Gran Premio. In quello stato d’animo e di forma, Febvre ha dimostrato di poter trasformare qualsiasi brutta situazione in qualcosa di davvero impressionante.

Jeremy Seewer è terzo in campionato dopo un altro fine settimana solido finendo 4° assoluto. Seewer non è arrivato al di sotto del 4° posto negli ultimi 4 Gran Premi, il che ha dimostrato di aver trovato quello che cercava all’inizio della stagione. Andando in Finlandia, Seewer vorrà assicurarsi di aumentare nuovamente il divario con i piloti dietro di lui nel campionato

Rubén Fernández del Team HRC , 4° in campionato, ha dovuto lottare contro se stesso sulla dura pista di sabbia di Lommel quando lo spagnolo è caduto un paio di volte per ottenere un 8° assoluto. Sebbene Fernandez voglia lottare per il podio, è piuttosto costante ed è sempre uno dei migliori piloti in pista. Vantaa potrebbe essere l’occasione perfetta per lui per tornare in testa e fare pressione su Seewer davanti a lui in classifica.

Glenn Coldenhoff arriva in Finlandia con un altro podio e avrà anche l’opportunità di correre di nuovo sulla sabbia che gli darà un vantaggio su questa superficie che ama. Come ha detto, ha trovato lo scatto di cui aveva bisogno per lottare con costanza davanti e ora è ansioso di vincere un Gran Premio in questa stagione. Coldenhoff ha anche vinto l’MXGP di Finlandia lo scorso anno. Potrebbe essere il momento perfetto per il pilota olandese per venire a Vantaa, con la sua forma recente e la guida positiva, per ottenere ciò che desidera di più, una vittoria del Gran Premio.

Non sorprende che Calvin Vlaanderen del team Gebben Van Venroy Yamaha Racing, 6° nel campionato, si sia comportato ancora una volta molto bene a Lommel e sia riuscito a ottenere il 5° posto assoluto. Vlaanderen è davvero un pilota che sa cosa sono le prestazioni costanti, ma insegue ancora quel primo podio che gli è stranamente sfuggito finora in questa stagione. Vlaanderen vorrà fare due buone gare domenica su una superficie dove può esprimersi per salire finalmente sul podio.

Jeffrey Herlings della Red Bull KTM Factory Racing è ancora in attesa di poter tornare in pista, anche se alla fine la stagione sarà una stagione mancata per il cinque volte Campione del Mondo di Motocross.

JEFFREY HERLINGS BACK IN THE GAME THIS WEEKEND!

Ottavo in campionato, Alberto Forato dell’SM Action Racing Team Yuasa Battery MXGP è tornato a grandi prestazioni con un sesto posto assoluto. Ciò aumenterà la sua fiducia in quanto verrà in Finlandia per ottenere risultati ancora migliori. Valentin Guillod di Ship to Cycle Honda SR Motoblouz si è infortunato durante l’allenamento che ha portato a Lommel, il che mette un piccolo freno ai suoi buoni risultati in questa stagione. Guillod è destinato a perdere la Finlandia per tornare più forte in Svezia.

Tim Gajser del Team HRC ha avuto un round complicato nelle Fiandre andando 15-13 ma, come ha detto, il cinque volte campione del mondo di Motocross sta trattando il resto della stagione come un allenamento per la prossima stagione, per tornare al top.

Classifica Campionato

GP of FLANDERS 2023 – LOMMEL – Results and points!

2022 MXGP di Finlandia – MXGP Top 3:

  1. Glenn Coldenoff
  2. Jeremy Seever
  3. Massimo Renaux

L’anno scorso, l’MXGP di Finlandia è stato vinto da Tom Vialle davanti a Kay de Wolf di Nestaan ​​Husqvarna Factory Racing e Jago Geerts del Monster Energy Yamaha Factory MX2 Team

Arrivando all’ultimo terzo della stagione 2023, il titolo del campionato MX2 è davvero aperto con diversi piloti ancora in corsa.

Andrea Adamo del Red Bull KTM Factory Racing guida il campionato con tredici punti e ha mostrato a Lommel un enorme miglioramento sulla sabbia che sarà fondamentale a Vantaa. Adamo è stato anche uno dei piloti più costanti in questa stagione e ha sempre dimostrato che, qualunque cosa accada in una gara, si farà strada fino alla testa del gruppo. Merito delle sue qualità, capacità e determinazione che lo hanno portato ai vertici del campionato.

Con la sua eccellente serie di tre GP vinti di fila, è ovvio dire che Jago Geerts ha lo slancio con lui visto che arriva in Finlandia con 13 punti di vantaggio. Il pilota belga ha ottenuto quello che voleva nel GP di casa, il massimo dei punti possibili nel fine settimana per mettere pressione ad Adamo. Sapere che potrebbe potenzialmente riavere la targa rossa a Vantaa sarà l’ulteriore motivazione per il pilota in forma.

Kay de Wolf alla fine ha perso il Gran Premio delle Fiandre perché si è ritirato dal GP al primo giro di gara uno. Ciò significa che ha perso una posizione a favore di Geerts ed è ora 3° in campionato e salterà l’MXGP di Finlandia.

Quarto in campionato, Liam Everts della Red Bull KTM Factory Racing ha guadagnato un posto in campionato grazie alla sua solida prestazione nel suo GP di casa lo scorso fine settimana con un quarto posto assoluto. Fatta eccezione per la Repubblica Ceca, Everts si è esibito secondo standard molto elevati senza finire al di sotto del 5° posto negli ultimi 5 GP. Everts ha risposto al suo tuffo a Loket nel migliore dei modi con un solido fine settimana a Lommel sulla sabbia. Andare su un’altra pista di sabbia a Vantaa sarà un’altra opportunità per il belga di avvicinarsi al 3° posto in campionato.

Thibault Benistant del Monster Energy Yamaha Factory MX2 Team è stato piuttosto sfortunato nelle ultime settimane e ciò è continuato con Lommel, dove si è infortunato a seguito di una caduta nella RAM Qualifying Race e ha deciso di saltare le gare della domenica per concentrarsi sul recupero e sulla sua salute.

Simon Laengenfelder della Red Bull GASGAS Factory Racing sta tornando al meglio dopo aver ottenuto 3 podi negli ultimi 3 Gran Premi. Il pilota tedesco ha fatto l’incredibile impresa di esibirsi così bene su una delle piste di sabbia più dure mentre ha potuto allenarsi solo una volta sulla sabbia da quando è tornato da un infortunio. Laengenfelder è molto veloce e cresce in forza ogni volta che corre. Il sesto nel campionato sarà uno da tenere d’occhio in Finlandia poiché ha tutto il talento per salire sul podio come ha dimostrato in Spagna in questa stagione.

Roan Van de Moosdijk di Nestaan ​​Husqvarna Factory Racing è 7° in campionato ora perché ha perso Lommel e non prenderà parte al MXGP della Finlandia dopo essersi infortunato a Loket.

Lucas Coenen di Nestaan ​​Husqvarna Factory Racing è ottavo in campionato e finalmente è tornato sul podio dopo la sua fragorosa vittoria nel Gran Premio di Sumbawa. Il rookie L.Coenen ha colto l’occasione per disputare il suo primo GP di casa della MX2 per tornare davanti. Ha ottenuto il 2° posto assoluto e ha mostrato una grande velocità sulla sabbia che sarà necessaria a Vantaa.

Kevin Horgmo dell’F&H Kawasaki Racing Team è 9° in campionato e arriva in Finlandia sulla scia di due top 5 e di una buona fiducia. Horgmo ha ritrovato la sua consistenza e la sua velocità che saranno importanti per andare su un’altra pista di sabbia. Jan Pancar del TEM JP253 KTM Racing Team, 10° in campionato, è stato meno incisivo negli ultimi due Gran Premi finendo fuori dalla top 10 con alcune cadute a Lommel. Lo sloveno dovrà riprendersi per rimanere nella top 10 perché dietro di lui Rick Elzinga del Monster Energy Yamaha Factory MX2 Team sta iniziando a essere costante e ha ottenuto il miglior piazzamento della sua stagione a Lommel al 6° posto.

L’MXGP di Finlandia sarà un GP di casa per Emil Weckman del Team Ship To Cycle Honda SR Motoblouz , che tornerà a casa dopo un 13° posto assoluto a Lommel. Il finlandese è 14esimo in campionato e darà il massimo per entrare nella top 10 questo fine settimana. Potrà contare sullo straordinario supporto dei tifosi di casa che daranno una spinta in più a Weckman per guidare al meglio a Vantaa.

Classifica Campionato

GP of FLANDERS 2023 – LOMMEL – Results and points!

2022 MXGP of Finland – MX2 Top 3:

  1. Tom Vialle
  2. Kay de Wolf
  3. Jago Geerts

.

TIMETABLE (ORARI ITALIANI)

TIMETABLE (Local Time / GMT +3)

SATURDAY: 09:35 MX2 Free Practice, 10:15 MXGP Free Practice, 12:20 MX2 Time Practice, 13:00 MXGP Time Practice, 14:25 MX2 RAM Qualifying Race, 15:10 MXGP RAM Qualifying Race

SUNDAY:  09:20 MX2 Warm-up, 09:45 MXGP Warm-up, 11:15 MX2 Race 1, 12:15 MXGP Race 1, 14:10 MX2 Race 2, 15:10 MXGP Race 2.

.

Naturalmente aggiorneremo il tutto con tempi prova, gare di qualifica e manche CLICCANDO il link!

http://forum.mxbars.net/viewtopic.php?f=18&t=65543

________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

 
________________________________________________________________________________________________________________________

Di seguito orari Italiani e i link per vedere i tempi e le posizioni della gara LIVE TIMING, più l’integrazione per vedere la gara LIVE VIDEO  grazie a MxGP-tv.com, trovate il video a fondo pagina, le prove di qualifica avverranno Sabato e poi le gare con le manche classiche tutte DOMENICA, siamo tornati alla tipologia classica.

MXGP OF FINLAND

DOM 29 JULY, 2023
  • 09:20 – MX2 Warm-up
  • 09:30 – MXGP Warm-up
  • 13:00 – LIVE MX2 Race 1
  • 14:00 – LIVE MXGP Race 1
  • 16:00 – LIVE MX2 Race 2
  • 17:00 – LIVE MXGP Race 2

All the times are relative to your computer clock (Ora standard dell’Europa centrale).

 

LIVE TIMING!!!

________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

 
________________________________________________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

 
________________________________________________________________________________________________________________________ 

THIRD GRAND PRIX IN THREE WEEKS AS MXGP COMES TO VANTAA FOR THE MXGP OF FINLAND

MONACO (Principality of Monaco) 26 July 2023 – The FIM Motocross World Championship embarks for Vantaa in Finland for the third Grand Prix in three weeks. The fourteenth round of the season will continue on sand track following Lommel for the MXGP of Finland.

The venue is not new to MXGP as it hosted the FIM Junior Motocross World Championship last year at the renowned track of Lavanko in the city of Vantaa. Vantaa is a historical place and first hosted the FIM Motocross World Championship in 1963 which was won by Torsten Hallman, 4-time World Champion. 30 years later in 1993 it was the legend Stefan Everts who clinched the victory in 250cc. The track saw a complete renovation in 2020 to get a fine sand track and softer surface. The circuit of Vantaa has been branded the ‘Finnish Lommel’. The 2023 MXGP of Finland will also mark the 70th anniversary of the Moto Club Vantaa and the 60th anniversary of the first GP in Vantaa.

 


The 2022 MXGP of Finland was held in Hyvinkää and marked the 16th round of the season where a full Monster Energy Yamaha podium happened as it was Monster Energy Yamaha Factory MXGP Team’s Glenn Coldenhoff who clinched the victory in front of Monster Energy Yamaha Factory MXGP Team’s Jeremy Seewer and Monster Energy Yamaha Factory MXGP Team’s Maxime Renaux

Still comfortable leader of the Championship Red Bull GASGAS Factory Racing’s Jorge Prado comes to Vantaa with a race win in Lommel and a 2nd place on the podium. Prado is doing everything right to keep this big points cushion at the lead after performing week in week out to consistently get podiums. The Spanish rider makes it difficult for his pursuers to catch him and he knows that he doesn’t need to win every GPs to get sacred World Champion at the end of the season.

Kawasaki Racing Team’s Romain Febvre is simply unstoppable at the moment with an outstanding 4th Grand Prix win in a row in Lommel. Febvre showed an immense determination during race 2 in Lommel with a mountain to climb after finding himself 20th after the first few corners. Febvre managed the incredible feat to finish 2nd on one of the toughest tracks in the world to clinch his 4th Grand Prix. In that state of mind and form, Febvre showed that he can turn any bad situation into something quite impressive.

Jeremy Seewer is third in the Championship after another solid weekend finishing 4th overall. Seewer has not finished lower than 4th over the last 4 Grand Prix which proved that he found what he was looking for in the beginning of the season. Going to Finland, Seewer will want to make sure to increase the gap again with riders behind him in the Championship

Team HRC’s Rubén Fernández who is 4th in the Championship had to fight against himself on the tough sand track of Lommel as the Spaniard crashed a couple of times to get an 8th overall. Although Fernandez wants to fight for podiums, he is pretty consistent and is always one of the top riders on the track. Vantaa could be the perfect chance for him to get back on top and put pressure on Seewer in front of him in the Standings.

Glenn Coldenhoff arrives in Finland with another podium and will also get the opportunity to ride on sand again which will give him an advantage on this surface that he loves. As he mentioned, he found the click he needed to fight consistently at the front and is now eager to win a Grand Prix this season. Coldenhoff also won the MXGP of Finland last year. It could be the perfect timing for the Dutch rider to come to Vantaa, with his recent form and positive riding, to get what he wants the most, a Grand Prix win.

Unsurprisingly, 6th in the Championship Team Gebben Van Venroy Yamaha Racing’s Calvin Vlaanderenperformed again very well at Lommel and managed to get 5th overall. Vlaanderen is really one rider who knows what consistent performances are but still chases after that first podium that has bizarrely escaped him so far this season. Vlaanderen will want to pull two good races on Sunday on a surface where he can express himself to finally jump on the podium. 

Red Bull KTM Factory Racing’s Jeffrey Herlings is still waiting to be able to come back on track although the season will be a missed one in the end for the five-time Motocross World Champion.

8th in the Championship, SM Action Racing Team Yuasa Battery MXGP’s Alberto Forato came back to great performances with a 6th overall. That will boost his confidence as he will come to Finland to get even better results. Ship to Cycle Honda SR Motoblouz’s Valentin Guillod got injured in training leading to Lommel which puts a small stop into his good results this season. Guillod is set to miss out on Finland to come back stronger in Sweden.

Team HRC’s Tim Gajser had a complicated round in Flanders going 15-13 but as he mentioned, the five-time Motocross World Champion is treating the rest of the season like a training for next season, to get back to the top. 

     

Main Photo: MXGP Start Finland 2022

Bottom Photos: 1. Glenn Coldenhoff 2023; 2. Romain Febvre 2023

 

Championship Standings

GP of FLANDERS 2023 – LOMMEL – Results and points!

2022 MXGP of Finland – MXGP Top 3:
 

  1. Glenn Coldenhoff 
  2. Jeremy Seewer
  3. Maxime Renaux

 


Last year, the MXGP of Finland was won by Tom Vialle in front of Nestaan Husqvarna Factory Racing’s Kay de Wolf and Monster Energy Yamaha Factory MX2 Team’s Jago Geerts

Coming to the last third of the 2023 season, the MX2 Championship Title is really open with several riders still in the chase.

Red Bull KTM Factory Racing’s Andrea Adamo leads the Championship by thirteen points and has shown in Lommel a huge improvement on sand which will be vital in Vantaa. Adamo also has been one of the most consistent riders this season and always showed that no matter what happens in a race he will fight his way up to the front of the pack. This is all down to his quality, skills and determination  which put him at the top of the Championship.

With his excellent run of three GP wins in a row, it is obvious to say that Jago Geerts has the momentum with him as he comes in Finland with 13 points off the lead. The Belgian rider got what he wanted at his home GP, the maximum points possible over the weekend to put pressure on Adamo. Knowing that he could potentially get the Red Plate back in Vantaa will be the additional motivator for the on-form rider.

Kay de Wolf missed out on the Grand Prix of Flanders in the end as he retired from the GP on the first lap of race one. That meant that he has lost a place to Geerts and is now 3rd in the Championship and will miss the MXGP of Finland.

4th in the Championship, Red Bull KTM Factory Racing’s Liam Everts gained a place in the Championship thanks to his solid performance at his home GP last weekend with a 4th overall. Except for Czech Republic, Everts had performed to very high standards with no lower finish than 5th over the last 5 GPs. Everts responded to his dip in Loket from the best of manners with a solid weekend in Lommel on sand. Going to another sand track in Vantaa will be another opportunity for the Belgian to get closer to the 3rd place in the Championship.

Monster Energy Yamaha Factory MX2 Team’s Thibault Benistant has been quite unlucky over the last weeks and that continued with Lommel where he picked up an injury following a fall in the RAM Qualifying Race and decided to miss out Sunday races to focus on recovery and his health. 

Red Bull GASGAS Factory Racing’s Simon Laengenfelder is getting back to his best as he achieved 3 podiums out of the last 3 Grand Prix. The German rider did the incredible feat to perform that well on one of the toughest sand tracks while he could only trained once on sand since coming back from injury. Laengenfelder is very fast and grows in strength every time he races. The 6th in the Championship will be one to watch in Finland as he has all the talent to top the podium as he has shown it in Spain this season.

Nestaan Husqvarna Factory Racing’s Roan Van de Moosdijk is 7th in the Championship now as he has missed Lommel and will not take part in the MXGP of Finland after getting injured in Loket. 

Nestaan Husqvarna Factory Racing’s Lucas Coenen is 8th in the Championship and finally made it back to the podium after his thunderous Grand Prix win in Sumbawa. The rookie L.Coenen took the opportunity to compete on his first MX2 home GP to get back to the front. He got 2nd overall and showed great speed on sand which will be needed in Vantaa.

F&H Kawasaki Racing Team’s Kevin Horgmo is 9th in the Championship and comes to Finland on the back of two top 5 and good confidence. Horgmo has found back his consistency and his speed which is going to be important to go to another sand track. TEM JP253 KTM Racing Team’s Jan Pancar who is 10th in Championship has been less incisive over the last two Grand Prix finishing out of the top 10s with some crashed in Lommel. The Slovenian will need to bounce back to stay in the top 10 because Monster Energy Yamaha Factory MX2 Team’s Rick Elzinga behind him is starting to be consistent and got his season’s best finish in Lommel in 6th place.

The MXGP of Finland will be a home GP for Team Ship To Cycle Honda SR Motoblouz’s Emil Weckmanwho will come back home on the back of a 13th overall in Lommel. The Finnish is 14th in the Championship and will be giving his all to get into the top 10 this weekend. He will be able to count on the amazing support from the home fans who will add an extra boost for Weckman to ride his best in Vantaa.

     

Main Photo: MX2 Start Finland 2022

Bottom Photos: 1. Jago Geerts 2023; 2. Lucas Coenen 2023

 

Championship Standings

GP of FLANDERS 2023 – LOMMEL – Results and points!

2022 MXGP of Finland – MX2 Top 3:
 

  1. Tom Vialle
  2. Kay de Wolf
  3. Jago Geerts

TIMETABLE (Local Time / GMT +3)

SATURDAY: 10:35 MX2 Free Practice, 11:15 MXGP Free Practice, 13:20 MX2 Time Practice, 14:00 MXGP Time Practice, 15:25 MX2 RAM Qualifying Race, 16:10 MXGP RAM Qualifying Race

SUNDAY:  10:20 MX2 Warm-up, 10:45 MXGP Warm-up, 12:15 MX2 Race 1, 13:15 MXGP Race 1, 15:10 MX2 Race 2, 16:10 MXGP Race 2.

________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

 
________________________________________________________________________________________________________________________

LIVE TIMING!!!